Az akkumulátorok új generációja 1200 km-es hatótávot ígér
Ígéretes technológiát fejlesztett ki a Toyota, ami a lítiumionos akkumulátorok helyébe léphet
Ugyanakkora mérettel sokkal nagyobb hatótávot ígér a Toyota kísérleti fázisában lévő magnéziumionos akkumulátora, és biztonságosabbnak is ígérkezik a jelenlegi energiatárolókhoz képest.
Az elektromos autók bár már több mint 10 éve jelen vannak a piacon, történelmi szempontból még mindig fiatalnak számítanak, elvégre a belsőégésű motorok már több mint egy évszázada velünk vannak. Ezalatt folyamatos fejlődésen mentek keresztül, változatos kiegészítő alkatrészek tették a motorokat még erősebbé, hatékonyabbá és takarékosabbá, ez alapján pedig azt gondolhatnánk, nagy út áll még az akkumulátorok és a villanymotorok előtt is. Sajnos azonban ezek az újfajta meghajtások kevesebb teret engednek a fejlődésnek, hiszen eleve kevesebb alkatrészből állnak, az elektromos áram tárolásának kémiai és fizikai módjai korlátozottak. Ennek megfelelően nem is történt forradalmi újítás a villanyautók terén, alapvetően ugyanolyan lítiumionos akkumulátorokkal szerelik fel ezeket, nagyjából hasonló energiasűrűséggel. Van némi lehetőség fejlesztésre, érdekes például a Porsche 800 V-os technológiája, vagy a Tesla egyre nagyobb hatótávot kínáló szoftveres vagy hardveres módosításai, de alapvetően nincs olyan fejlődési pályán az akkumulátor, mint a belsőégésű motor.
Ezt az akadályt csak egy teljesen új akkumulátorral lehetne legyőzni, azaz egy olyan teleppel, amiben másfajta anyagok tárolják az energiát. A tudósok egy ideje már próbálkoznak például a lítium magnéziummal való helyettesítésével, és bár eddig szerény sikereket értek el, úgy tűnik, a Toyota most nagy áttörést vitt véghez. A magnéziumionok problémája eddig az volt, hogy átlagos hőmérsékleten nehezen léptek reakcióba az elektródákkal, de a Houstoni Egyetem és a Toyota Research Institute ezt az akadályt is áthidalta (bár arról nem árultak el részleteket, hogyan - annyit tudunk, hogy organikus kinonos katódot és bóralapú elektrolitot használtak). Kísérleti akkumulátoruk elmondásuk szerint „fele annyi helyen, két nagyságrenddel nagyobb energiasűrűséget”, egészen pontosan 30,4 kW fajlagos teljesítményt kínál, mint a korábbi - azonos méretű - magnéziumionos telepek.
Így akár egy 200 kWh-s akkumulátort is el lehetne helyezni egy normál méretű autó padlólemezébe, ami jelentősen nagyobb a most elérhető telepek kapacitásánál. Az ilyen aksikból kinyerhető hatótáv akár az 1200 km-t is elérheti. Egy akkumulátornál fontos kérdés még az elhasználódás mértéke, ami eddig szintén a magnéziumionos technológia hátránya volt, ám a Toyota ezt is megoldotta laboratóriumi körülmények között: 2000 töltési ciklus után még az eredeti kapacitás 82%-a elérhető maradt. Ígéretes tehát a technológia, persze meg kell várni, milyen költségek mellett gyártható ez sorozatban, és hogy környezetbarátabb-e ennek az előállítása vagy utókezelése, de a Toyota szerint már akár 2025-ben piacra kerülhetnek a magnéziumionos aksik.